CV
Teresa
Seabra
(teresa.seabra@iscte-iul.pt)
graduated
in
Pedagogy
(1980)
and
Sociology
(1989),
master
in Sociology
(1995)
and
PhD
in
Sociology
(2008).
Assistant
Professor,
Department
of
Sociology,
ISCTE-IUL.
Director
of
the
Master's
Degree
in
Education
and
Society.
Researcher
at
the
Center
for
Research
and
Sociology
Studies
at
the
University
Institute
of
Lisbon
(CIES-IUL)
since
1993.
Main
fields
of
research:
social
inequalities
in
education;
descendants
of
immigrants
in
school;
family
education;
the
school
effect
on
school
outcomes.
Author
and
co-author
of
several
articles
in
scientific
journals,
chapters
of
books
and
books.
Among
the
publications,
we
highlight
the
book
Adaptation
and
Adversity:
the
school
performance
of
students
of
Indian
and
Cape
Verdean
origin
in
basic
education,
published
in
2010
by
the
Institute
of
Social
Sciences
(ICS-UL).
Member
of
the
Advisory
Board
of
the
Journal
of
Sociology
of
Education
of
the
Portuguese
Association
of
Sociology
(APS).
Educational Qualifications
Licenciate in Sociologia, ISCTE-IUL - Instituto Superior Ciências Trabalho e da Empresa, in 1989
M.Sc. in Sociologia, ISCTE-IUL - Instituto Superior Ciências Trabalho e da Empresa, in 1995
PhD in Sociologia, ISCTE-IUL - Instituto Superior Ciências Trabalho e da Empresa, in 2008
Research Fields
sociology of education; social inequalities in education; education and ethnicity; school achievement; school effect
Research Groups
Knowledge Society, Competences and Communication
Projects
Recent Publications
Scientific journal paper
Seabra, T., Carvalho, H. & Ávila, P. (2019). The effect of school´s ethnic composition on Mathematics results of students with immigrant origin in primary school. Portuguese Journal of Social Science. 18 (1), 9-26
Seabra, T. (2017). Relação das famílias com a escolaridade e sucesso escolar: comparação entre famílias de origem cabo-verdiana, origem indiana e autóctones. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia da Educação. 19 (1), 163-180
Book chapter
Seabra, T. & Mateus, S. (2020). Migrant children in the Portuguese schools: the case of Brazilian pupils. In Children’s Lives in Southern Europe: Contemporary Challenges and Risks. (pp. 196-212). Cheltenham, Gloucestershire: Edward Elgar Publishing Ltd.
Seabra, T., Mateus, S., Matias, A.R. & Roldão, C. (2018). Imigração e escolaridade: trajetos e condições de integração . In Desigualdades sociais: Portugal e a Europa. (pp. 301-314). Lisboa: Mundos Sociais.
Book
Setton, Maria da Graça, Lima Torres, Leonor, Evangelista Gomes, Elias, Seabra, T., Jardim, Fabiana, Dionísio, Bruno...Corrochano. Maria Carla (2017). Mérito, desigualdades e diferenças : cenários de (in)justiça escolar no Brasil e em Portugal. Alfenas. Universidade Federal de Alfenas.
[ver mais]
Comunications
Talk
Seabra, T., Gaspar, S. & Carvalho, H. (2021). Os estudantes de origem asiática nas escolas básicas e secundárias portuguesas: presença e desempenho (2011-12 a 2016-17). XI Congresso Português de Sociologia, Identidades ao Rubro: diferenças, pertenças e populismos num mundo efervescente.
Mateus, S. & Seabra, T. (2020). Tackling Early School Leaving (ESL): Lessons from Below 10 project. GRIT - Growth Mindset Project Meeting .
Mateus, S., Seabra, T. & Clemente, M. (2020). RaCIP. WP2 - Preparation for the actions. 1st RaCIP Partners’ Meeting.
Gaspar, S., Seabra, T. & Carvalho, H. (2019). Desempenho escolar de estudantes chineses em Portugal. A presença da China em Portugal no século XXI: principais tendências e desafios.
Seabra, T. (2019). Educação e Imigração. Workshop da Secção Temática Migrações, Etniciade e Racismo - Imigrações em Portugal: experiências e lições práticas.